Service & Vedlikehold

For å kunne glede seg med sykling, så er det en fordel at sykkel holdes i god stand.
Her følger noen enkle tips til å holde sykkel i god stand.

Mye av dette kan gjøres av den enkelte selv.

Enkle råd til vask og reparasjon av sykkel

Enkelt vedlikehold, vask og reparasjon av sykkel, kan alle få til. Det minste du bør gi sykkelen din, er en god vask og smøring.

Gi sykkelen en grundig vask

Fyll en bøtte med varmt vann og ha i litt Zalo eller avfettingsmiddel som fås kjøpt i sportsbutikker. Bruk en svamp til å fjerne det verste av skitt og støv fra sykkelen. Vask sykkelen nedenfra og opp. Vær særlig grundig når du vasker kjede og tannhjul. Det kan være lurt med et gjerne et ekstra sterkt avfettingsprodukt på disse områdene.

Sjekk av bremser

Sjekk at bremsene tar god, og at det er nok belegg igjen på bremseklossene.

Ved hydrauliske skrivebremser, er det viktig å få sjekket og byttet bremsevesken ved jevne mellomrom. Har du ikke kunnskap eller utstyr til dette, så er det lurt å levere sykkel inn.

Smøring av kjede og gir

Sykling i skog og mark fører ofte til at sykkel blir skitten, og må vaskes. Når vi vasker sykkel, så er det lurt å smøre opp kjede og gir etter vask. Spesielt om man benytter avfetting eller andre sterke vaskemiddler. Slike vaske midler vasker også vekk olje og fett på kjede og gir.

For å holde kjede og gir i optimal stand, så bør man benytte noe som drivende vannet vekk. Så må man erstatte det tapte. Sjekk gjerne hva slags forhold du kan forvente i tidenfremover, slik at man benytter rett olje.

Gaffel og demper

Våre sykler blir mer og mer avanserte, og det er derfor meget viktig å holde dempegaffel og bakdemper i god stand.

I klubben har vi en meget dyktig kar, som tilbyr vedlikehold og service av dempere.
Medlemmer i klubben får dette til en symbolsk pris, som går til vedlikehold av Varatun Bikepark.

Sjekkliste for sykkel

Før hver tur/trening:

• Sjekk av dekk, bremser og bolter
  • Sjekk lys og batterier

Etter hver tur/trening:

• Vask, tørk og smør sykkel
  • Sjekk dekk, bremser og bolter
    • Har noe løsnet ?

Passer du på å holde sykkelen ren, vil du ha en god sykkel i mange år.

Så er det bare å ta på seg hjelmen og tråkke i vei – god sykkeltur!