Tips og råd

Utstyr terrengsykling

Hos Hafrsfjord Sykkelklubb kan alle komme med den sykkelen de har. Det viktigste er å ha det gøy. Men generelt er det mest gøy når en ikke fryser og sykkelen virker, og sykkelen ikke er for tung. For å få dette til å være sant har vi noen utstyrstips:

-Briller
Vi anbefaler å bruke vernebriller eller landhockey-briller når man sykler i skogen. Brillene beskytter mot pinner, steinsprut og bakterier i sørpe.

– Terrengsykkelen

• Girsystem
    Girsystem: Vi ser at sykler med det billigste girsystemet kan få problemer med at kjedet hopper av tannhjulene lettere når en sykler i ulendt terreng. Dersom en velger en sykkel med Shimano er LX, Deore, SLX og XT bra for terrengsykling. I nyere tid har det kommet sykler med kun ett tannhjul fremme og 11/12 bak. Dette gjør giringen enklere, men er absolutt ikke noe krav.
  • Hjulstørrelse
    En ser at jo større hjul en har, jo lettere ruller det over humper, men større hjul veier mer, og kan være mindre lekent om det blir stort i forhold til rytteren. Det er vanskelig å gi eksakt råd, men hvis det er en rimelig sykkel kan den ofte bli for tung med 29″-hjul for de yngre. Veldig mange bruker 27,5″ og er fornøyd med det, men 29″ blir mer og mer vanlig.
  • Vekt
    For et barn på 35 kilo så betyr vekt mye i skogen, siden den utgjør en såpass stor prosentandel av ekvipasjen. Dette gjelder særlig de som ikke er så sterke. For å unngå utstyrspress må en halvdempet sykkel veie minst 10,5 kilo, mens en fulldemper må veie minst 12 kilo (reglement i Norge fra 01.01.2019).
  • Dekk og dekktrykk
    Når en sykler i skogen er det viktig å bruke sykkeldekk som har godt grep. For de yngste er dekket «Schwalbe Rocket Ron» bra ettersom det både er lett, raskt og har bra grep. For litt eldre ryttere, kan en gå for grove dekk som «Scwalbe Magic Mary», «Maxxis Shorty», «Maxxis Minion DHR II». En bør ha «soft», «trail» eller «grip» versjonene da slike dekk griper bedre på sleipe røtter. Noen kombinerer et «Hans Dampf» eller «DHR2»-dekk bak med «Magic Mary» eller «Shorty» foran for å få maksimal styring nedoverbakke, uten at det går for tregt på flatene. Til stisykkling anbefales de letteste versjonene av dekkene (ikke downhillutgaver). En bør egentlig ha så lite luft i så mulig når en sykler i skogen, uten at det dunker nedi felger når en treffer stener. Dermed absorberes røtter lettere, og en får en større flate mot bakken, så en ikke spinner og sklir for mye. Så hvis en kan ha f.eks. 1,8 bar (avhengig av ryttervekt og dekk) så pleier det å være bra.
  • Klær
    Vi sykler utover høst, og gjerne vinter når det finnes syklister som ønsker dette. De / den yngste gruppen(e) tar gjerne en pause midt på vinteren. For de som sykler når det er regn eller kaldt vil følgende utstyr hjelpe godt:
    – Neopren-lue. Dette er en lue for sykling som er laget i et våtdrakt-materiale, som holder hodet varmt selv om det regner
    – Ullundertøy / superundertøy under sykkelklærne, evt vinter-sykkelklær
    – Gode hansker. De må ikke være for tjukke, så det blir vanskelig å holde i styret / bremse (f.eks. Diadora Sykkelhanske)
    – God lang vintersykkelbukse er en fordel
    – Buff i halsen
    – Skotrekk (over sykkelsko) og ullsokker eller vintersykkelskoFinnes mye bra på Sykkelzentrum (HSK-medlemmer har rabatt) og andre sykkelbutikker
  • Sykler for barn
    De minste syklistene (4-6 år) sykler som regel på sykler med 20″ hjul. Her anbefales det sykler uten dempegaffel, gjerne lettest mulig (under 10kg). Det finnes flere lette og relativt rimelige sykler fra sykkelmerker som Isla bikes, Frog og Trek.

Barn fra 6-9år bruker sykler med 24″ hjul. Her stilles det mer krav til sykkelen. Enten kan man velge en sykkel med stiv gaffel med halvfete/pluss dekk. Eller så kan man velge sykkel med dempegaffel. Skal sykkelen ha dempegaffel må det være mulig å regulere trykket i gaffelen med luft. Det anbefales også terrengsykkeldekk som for eksempel Maxxis DHR2.

Barn fra 9-13 år bruker sykler med 26″ eller 27,5″ hjul med rammer i størrelsen extra small eller small. Til det meste av syklingen anbefales dempegaffel med luftregulering og rammen kan gjerne ha slakk styrevinkel (under 69 grader). En bør også velge et grovt stisykkeldekk (gjerne Magic Mary foran og DHR2 bak).

Som et generelt råd anbefales det å kjøpe brukte sykler. Det er mange sykler som omsettes mellom medlemme i klubben, og det finnes mye bra på bruktmarkedet. Spør gjerne en av trenerne om råd.

• Lys
    Hele vintersesongen benytter vi sterke lys når vi sykler i skogen. Lyktene må ha minst 1000 lumen. Et anbefalt og rimelig alternativ er merket Magicshine som selges på XXL.

Vask og smøring av sykkel

Det finnes veldig mange forskjellige meninger om hvilke oljer og vaskemidler en bør bruke, men poenget er at sykkelen kan bli veldig gjørmete, og om du da har veldig seige oljer på kjedet så har du en stor jobb foran deg når du skal vaske sykkelen. Så basert på erfaring vil vi si at du bør gjøre følgende med en gang du kommer hjem fra trening:
– Spyl sykkelen grundig, da særlig bremser, roter pedaler baklengs mens du spyler kjedet, spyl bakgir og framgir
– Spray gjerne vaskemiddelet «Muc Off» på og la det virke et par minutter og spyl av nøye. Selges på sykkelbutikker.
– Vi anbefaler å spraye på «verktøykasse på boks», eller mer offisielt kalt WD-40, eventuelt CRC 5-56, som er rustsprayer som rengjør og beskytter. Dette gjør at det ikke ruster, men samtidig blir det veldig lett å spyle sykkelen ren også neste gang du skal spyle av jord fra sykkelen. PS: Ikke treff bremseklosser/bremseskiver. Dette kan kjøpes på Biltema f.eks. (Dersom en har helt nytt kjede er det nevnt at en ikke bør bruke dette da dette presser den medfølgende beskyttelsen vekk).

Terrengsykkeltips – Destinasjoner

Kommer mer info!

Turtips – Destinasjoner

Å gå turer i fjellet er god alternativ trening. For å finne tips om veldig mange turer, og hvordan du kommer der, se: www.fjell-vandring.net